Yleisiä neuvoja
Tältä sivulta löydät toimintaohjeita erilaisiin häiriötilanteisiin
Hanasta ei tule vettä
Jos hanasta ei tule vettä, on useimmiten kysymys vesijohtovuodosta talon tonttivesijohdossa tai vesihuoltolaitoksen runkovesijohdossa. Taloyhtiöissä tulee tarkistaa, että kysymyksessä ei ole jonkin huoneiston putkiremonttiin liittyvä vesikatkos.
Ensimmäiseksi kannattaa katsoa, onko sivuillamme Ajankohtaista-osiossa jo tiedote häiriötilanteesta. Mikäli viasta ei ole jo tiedotetta, pyydämme ottamaan yhteyttä vesihuollon päivystykseen puh. 0400 186230
Vedessä on laatuhäiriöitä
Yleisimmin syynä on vesijohtoverkostosta tai kiinteistön omasta vesijohdosta peräisin olevien rauta- ja mangaanikerrostumien irtoaminen.
Irtoaminen johtuu useimmiten siitä, että veden virtaussuunta tai painetaso on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus tai muutostöiden johdosta.
Verkoston korjaustöistä tiedotamme yleensä etukäteen Ajankohtaista-osiossa. Ohjeistamme tarvittaessa juoksuttamaan vettä samentumien ja ilman poistamiseksi verkostosta.
Epäilyttävissä tilanteissa kannattaa aina olla yhteydessä vesihuollon päivystysnumeroon 0400 186230
Viemäri ei vedä
Pulputtavat viemärit, vessanpöntön vedenpinnan hetkellinen nousu tai lavuaarin heikko veto ovat asioita, joihin pitää puuttua heti – asuipa kerrostalossa, rivitalossa tai omakotitalossa. Nämä ovat merkkejä siitä, että viemärissä on tukos tai jokin muu ongelma. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa kiinteistön viemärin liitoskaivo, ettei siellä ole tukosta.
Jos viemäri ei vedä ja ongelma näyttää olevan kiinteistön oman viemäriverkon ulkopuolella, tulee viemärin toimimattomuudesta ilmoittaa vikapäivystykseen
puh. 0400 186230
Kaukolämpö ei toimi
Kaukolämpö on luotettava ja tasainen lämmitysmuoto. Jos kuitenkin epäilet, että kaukolämpö ei toimi tai havaitset ongelmia, ota rohkeasti yhteyttä kaukolämmön vikapäivystykseen 040 729 3784
Häiriötiedotteet kannattaa tarkistaa ensin!